יום שלישי, 10 בספטמבר 2013

הגיע במייל: רמת השירות של עיריית ביתר לתושביה

לכבוד ביתר בתנופה
שלום רב

ברצוני להעלות לדיון נושא מדאיג שנוגע לכל אחד מתושבי עירנו, עכשיו מחלקת הגבייה קיבלה הוראה להרדים את הכל עד אחרי הבחירות, אבל אסור לנו לעבור על כך לסדר היום!!!

תושבי ביתר מרגישים שהעירייה מתעללת ממש בכל הקשור לשירות ולהתנהלות מול האזרח הקטן.

אם התמזל מזלך והנך תושב העיר ביתר, לבטח אתה חש כבן ערובה של העירייה, ראשיה ופקידיה, העושים בחשבון הבנק שלך ככל העולה על רוחם.

כל ההתנהלות שלה היא כשל מאפייה הגובה פרוטקשן. ולעניין הזה הוחמר מצבה בשנים האחרונות וזה ההתנהלות האנושית שרובינשטיין הבטיח?!.

כיצד עובדת השיטה?
תחילה, מי שגובה את הארנונה היא עיריית ביתר עילית, אך הביצוע הוא באמצעות חברת הגבייה., מה שהופך את התושבים העומדים באמצע לכוכבי פינג פונג. כאשר העירייה מגלגלת את האחריות על חברת הגביה, והאחרונה בתורה זורקת את הכדור על העירייה, וחוזר חלילה, מה שברור שלאזרח אין כתובות לזכויותיו. חוץ מהמקושרים שראש העיר עצמו מטפל להם בתיק.

אז אם אתה תושב ביתר ואתה סבור שהושתה עליך ארנונה שלא כדין, או שהעירייה נזכרה פתאום בחוב ישן שלך משנות השמונים ומאיימת לעקל את הבית, את הרכב ואת חשבון הבנק שלך, אז אם אתה מזדהה אם אחת מאלה אתה בטח יודע שלפנות לעיריית ביתר זה כמו לדבר לקיר.

לדוגמא?
קיבלתי לאחרונה חשבון ארנונה תקופתי, ואליו צורף גם חוב ישן בסך 150 ש"ח שלא ברור מהותו. תמהתי מאוד היתכן שברשותי חובות ישנים, הלא אזרח שומר חוק הנני ומקפיד לשלם כל חשבון בעתו ובזמנו (ואגב, אין לי הנחה ואני משלם תשלום מלא). החשבון עצמו הוא אילם ואין מצב הרי שיהיה מפורט בו על מה ולמה, פניתי לחברת הגבייה (זאת שמספרי הטלפון שבחשבון הארנונה מובילים אליה), ולאחר התרוצצות של שעה שלמה, כל מה שהם יכלו להגיד לי הוא שמדובר בחוב של 20 ש"ח משנת 2008 שתפח ועלה עד אמצע שנת 2013 לכדי 150 ש"ח.

לא אכחד שידעתי זה מכבר שהעירייה חייה על נשך תרבית ותרמית, אבל עד כדי כך לא העליתי על דעתי. אם אכן יש לי חוב לעירייה כבר משנת 2008, מדוע העירייה ישבה בשקט עד עתה ונתנה לריבית ולהצמדה לתפוח לממדים המקובלים בשוק האפור או השחור? אילו הייתי יודע הייתי משלם את 20 השקלים על המקום, מאידך יש לתמוה מדוע העירייה "הזדרזה" לתבוע את החוב, מוטב היה לה להמתין עוד 20 שנה, ואז החוב יאמיר לערך הדירה שלי, ופשוט תוכל לעקל אותה ולפנות אותי ממנה!

אבל כנראה שאני נאיבי מדי, והתשובה נמצאת בגוף השאלה, ומה לעשות האמת הפשוטה כואבת: העירייה מעוניינת להגדיל את הכנסותיה על חשבון תושביה, והיא יושבת בשקט כמו נחש האורב לטרפו וממתינה עד שהחוב יתפח בשיעור ראוי לשביעות רצונה, ואז שורקת את השריקה הידועה וטורפת את הקרבן – התושב, במקרה הזה.

מסתבר שהריבית של העירייה היא עסק מניב מאין כמותו, בו הם מקבלים את מלא הכסף שלהם בתוספת הפרשי הצמדה וריביות מנופחות, מה שלא ישיגו בשום אפיק השקעה אחר.

אולי זו סתם טעות?
אילו ההתנהלות הייתה טובה לאורך כל הדרך, ולאזרח הייתה תחושה של הוגנות, היה עלינו באמת לדון את עיריית ביתר לכף זכות. מה הבעיה? שהיא ממש לא בכיוון.

הרי מה יותר פשוט מלהזכיר לפחות פעם בשנה (אם לא פעם בחודשיים) על חובות קודמים? אז בא נעמיד אתגר פשוט לראשי עיריית ביתר: באו תהפכו את החשבוניות של הארנונה לכאלו שכל אזרח ירגיש שנעשה עמו צדק, ויחוש שמי שעומד מאחורי החשבונית הוא גוף הגון והוגן, תציינו ברור בכל חשבונית של חובות קודמים, על איזה תקופה מדובר, בגין מה החוב, ועל בסיס מה חישבתם את הריבית ו/או ההצמדה המנופחים.

פניתי בטלפון, והם אמרו לי שאם אני מעוניין אוכל לגשת פיזית לעירייה ולנסות לדבר שם עם הפקידים. מישהו חושב שמדובר בדרך רצינית עבור האזרח? מעולם לא ביקרתי במשרדי חברת פלאפון, וכל דין ודברים שהיה לי איתה עשיתי באמצעות מכשיר הטלפון, אז מדוע ולמה עיריית ביתר לא מבינה את זה? זה הגיוני שבשביל 150 שקל אבזבז חצי יום עבודה.

העירייה מצידה שמחה לזרוק מדי פעם חיובים לתושבים, ותעשו לבד את החשבון של 150 ש"ח כפול 6,000 בתי אב.

בנוסף, כיון שאני מכיר כבר את התנהלות העירייה, אני יודע שבכל מקרה אשרוף שם חצי יום ואחר שאדבר עם פקיד, אגיע למסקנה שמדובר במאפייה שאין בכוחי להתנגד אליה. ובכל מקרה לא אפגוש שם בן אדם שחושב שהוא אמור לתת לי שירות, אלא אפגוש פקיד שיתעמר בי שיכור משררה שחושב שכל העולם שלו.

עיריית ביתר למול נותני שירותים אחרים
אולי בשתי שורות נערוך השוואה בין עיריית ביתר לנותני שירותים אחרים במשק (העירייה בהגדרתה היא נותנת שירות עירוני לאזרח):

חברת בזק, חשמל, ביטוח, בנק, וכיוצ"ב
עיריית ביתר
הליכי גבייה מפוקחים
הליכי גבייה אגרסיבים, הוצאה לפועל מהירה ביותר (נכון גם לגבי עיריות אחרות)
חשבונית מסודרת שניתן להבין בה כל פרט
חשבונית עמומה ולא מפורטת
ריבית סבירה הקבועה בחוק
ריבית משתוללת שאין כדוגמתה
מענה טלפוני יעיל ואדיב
מענה טלפוני לבירורים בלבד בלי אפשרות להשגות
מענה טלפוני תוך פרק זמן סביר
המתנה של זמן רב, לפעמים למעלה מרבע שעה
ניתן לפתור כל בעייה בשירות הטלפוני
יש צורך להופיע פיזית במשרדי העירייה


דווקא מגוף המחזיק עוצמה כל כך רבה בידיו (מה שלא קיים בשום מקבילה במשק) היה ניתן לצפות להתנהלות ביושר וניקיון כפיים תוך נתינת שירות יעל והגון לתושבים.
בכבוד רב
י.צ.ג.





4 תגובות:

  1. אנונימי10.9.2013, 18:49

    הפתקים הכתומים שהם שולחים וגובים על כך הון, הינו שערוריה של ממש.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי10.9.2013, 19:58

      הם צריכים כסף... וזה השיטה הקלה ביותר!

      מחק
  2. אנונימי10.9.2013, 19:03

    יושבות שם עובדו עירייה ממורמרות ונותנות ייחס מזלזל לתושבים

    השבמחק
  3. אנונימי10.9.2013, 19:58

    התקשרתי היום ל"בירורים" של העיריה. המתנתי 11 דקות על הקו עד שענו לי.

    בושה!

    השבמחק