יום שלישי, 26 בנובמבר 2013

תגובה על תגובה בנושא "מהפיכת הבנייה"

בס"ד

מאת שמר'ל רבינוביץ'

המגיב הנכבד העלה טענות מצויינות. אגיב עליהן:

נכון שיש מצוקת בנייה חמורה. ונכון שיש עליית מחירים תלולה.  השאלה כאן לא האם התופעה קיימת. להיפך, בדיוק בשל כך העליתי הנושא. הבעיה קיימת בצורה הכי חמורה, השאלה היא האם זוהי הדרך לפתור אותה?
האם דרך השלמה עם המצב שלא בונים בנייה חדשה ובמחירים סבירים, והפתרון הוא בניית מאות ואלפי יח"ד דיור קטנות, שבעתיד רק יחריפו הבעיה? הרי ברור שבעוד כמה שנים לא רבות יח"ד ללא ממ"ד וקטנות ייצרו צפיפות איומה למשפחות עם חמש נפשות?  ומה עם ירידה באיכות החיים והפרטיות של השכנים? הרי בעבר אף אחד לא "חלם" שיש אפשרות בכלל לבנות יח"ד, וכולם ב"ה הסתדרו. להיפך, זוג צעיר כיום שיש לו יח"ד בהשכרה שמשלם 2000 ש"ח לחודש, לא יתאמץ להכנס למשכנתא של 4000 ש"ח, וכך בדיוק אתה מנציח את הבעיה ולא פותר אותה. ובעוד כמה שנים כל הצעירים שהיום דרים ביח"ד יגיעו לשוקת שבורה בלי דירה, עם משפחה גדולה, והמחירים והביקוש רק יעלו. כלומר אתה רק דוחה ומחריף את הבעיה במקום לפתור אותה.
אני לא סבור שיש לעצור את היתרי הבנייה ליח"ד הדיור. אבל כמו שכתבתי יש דרך האמצע. לא להרשות לבנות בלי חשבון 2 או 4 יחידות. ניתן לפקח על הדברים בצורה מושכלת, ולכך בדיוק יש מחלקה מיוחדת לכך בעירייה.
אתה טוען שאין ברירה ואין פתרון באופק. שאלתי היא האם נבחרי הציבור יכולים להתעלם מהבעיה ולומר "הרשינו לכם לבנות", ושלום עלי נפשי? העיקר שהארנונה תתקתק? במקום לעשות כל מה שאפשר ואם צריך גם לישון על מדרגות משרד השיכון, ולקחת אחריות על פתרון הבעייה לטווח הקרוב והרחוק?
שאלה נוספת: האם נבחרי הציבור יכולים להתעלם מהבעיה החמורה של חוסר פיקוח על המחירים של דירות חדשות? הייתכן שקבלן ידרוש על דירת חמישה חדרים על הנייר מעל 1,700,000 ש"ח, בשעה שהמחיר באותו איזור לדירה זהה קיימת זול יותר בכמה מאות אלפי שקלים?! אתה יכול לומר "בעיה של מי שקונה". זה ממש לא נכון, כי בסוף תמיד יהיה מי שיקנה בגלל המחסור הקיים. נבחרי הציבור ובראשם ראש העיר יודעים מצויין מה לעשות במקרים כאלה, ולא אני זה שילמד אותם. יש להם נסיון לא קטן (...) בדברים האלה. השאלה הם הם רוצים בכך???

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה