יום שבת, 14 בדצמבר 2013

סיכום המערכת, האם החזאים פישלו או לא?

מאת : juk מבחדרי חרדים

האם החזאים פישלו ?

התשובה היא כן ולא, התוצאה לא הייתה רשומה על הקיר כי גם לפי המודל ההזוי ביותר לא היה ניתן לשער את התוצאה, רוב החזאים והחובבים ובכללם אני הטילו מלכתחילה ספק האם יש בכלל סיכוי להיערמות השלג בבירה.

הספקנות נבעה מכמה וכמה סיבות.
1) הים החם יחסית לעונה.
2) ההיסטוריה המתועדת שלא נתנה כל סיכוי להיערמות השלג בירושלים, במצבים סינופטיים עם נתוני רום יותר קיצוניים ממה שנמדדו בפועל במערכת הנוכחית קבלנו בעבר רק שלגונים קלים ותו לא, למשל ב 28/12/71 נתוני הרום שנמדדו היו מינוס 3 ב 850 מ"ב על מינוס 14 במפלס 700 מ"ב על מינוס 32 במפלס 500 מ"ב, התוצאה הייתה שלג עלוב של 2 ס"מ בירושלים, לעומת זאת במערכת הנוכחית קבלנו בפועל בסונדת 12Z ב 13/12 מינוס 2.3 ב 850 מ"ב על מינוס 12.9 ב 700 מ"ב על מינוס 31.7 ב 500 מ"ב, מה שמראה כמה יומרני הוא חיזוי רום השלג, ככל הנראה המדע צריך להתקדם במעט כדי שנוכל לחזות את הדברים האלו בצורה יותר מדויקת.
3) סיבה נוספת היא שלכל החזאים הייתה תחושת בטן שלבסוף המודלים יתנרמלו, תרחיש כל כך קיצוני בשלב כל כך מוקדם זה העונה (להזכירכם אנחנו עדיין נמצאים בסתיו, החורף הרשמי אפילו לא התחיל עדיין) היה הזוי מלכתחילה ונשמע יותר כבאג במודלים, מנסיון עבר היינו די בטוחים כי בדקדקה ה 90 הכל יתנרמל לתרחיש יותר נורמלי, כשראינו את הבום הגדול בירושלים בחמישי בוקר הבנו שהפעם התרחיש ההזוי והממש לא נורמלי הוא הוא המנצח.

מה התברר לנו לבסוף.
א. הים החם הוא מיתוס, ההשפעה של הים היא מינורית לאפיק כל כך קיצוני ובשרני, המיתוס הזה נקבר תחת מעטה השלג הנוכחי.
ב. התברר לנו כי זה די יומרני לחזות את רום היערמות השלג, אחוזי הדיוק בנושא הזה די נמוכים, מבדיקה שלי אישית אני רואה כי כמעט ואין קשר לנתוני הרום לבין גובה היערמות השלג, לפעמים שני מערכות עם אותם נתוני רום נותנים לנו תוצאה שונה בתכלית ובפער משמעותי כמו בדוגמה שמובאת לעיל.
ג. על דבר אחד ניתן כן לשים את האצבע, במערכות קיצוניות הגורל נקבע לפי הישורת האחרונה, אם בישורת האחרונה של הכניסה לתחילת המערכת אנחנו רואים שרשרת של התמתנויות אז בדרך כלל הלך המערכת אבל אם ההקצנה ממשיכה עד הרגע האחרון אזי קרוב לוודאי שנופתע, והפעם הופתענו בצורה חסרת תקדים.

בהמשך האופק אין כל מערכת נוספת בשלב זה, חלקו הראשון של השבוע הנוכחי קר מאד ויבש ובהמשך מתחממים, גנרל חורף הלך לנוח, כשהוא יחזור, נשתדל לעדכן אותכם מראש.

חורף טוב לכולם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה