יום רביעי, 1 בינואר 2014

קבוצות רכישה סיכוי או סיכון?

בס"ד
מאת כתבנו המיוחד 

לאחר תקופה ארוכה בה לא שווקו בעירנו מכרזים, יצא משרד השיכון במכרז לקבלנים וליזמים בימים אלו, ובו יש הצעה לרכישת מגרשים לבנייה בסך הכל של 238 דירות. 

המתחמים המדוברים הינם באזור רחוב ויזניץ פינת החוזה מלובלין (ראה תמונה). 

אם עד היום קבלנים מוכרים ורשומים ניגשו וזכו במכרזים, היום יש תופעה חדשה: "קבוצות רכישה". כזכור זכו "קבוצות רכישה" כבר בעירנו בשני מתחמים. אחד בקדושת לוי ואחד ברחוב אוהב ישראל.

ברצוננו קצת לשפוך אור על התופעה, על יתרונותיה וחסרונותיה, למען יידע הציבור ויכלכל מעשיו בתבונה. 
קבוצת רכישה זהו בעצם קבוצת אנשים פרטיים, שמתאגדים יחד, וניגשים לקנות\לחכור קרקע, מגוף פרטי או מהמדינה.
סיבת ההתאגדות יחד יכולה להיות מכמה סיבות. או קשר חברתי\משפחתי מסויים, ורצון לשמור עליו בסביבת המגורים החדשה העתידית. או רצון לחסוך את נתח הרווח של הקבלן, וכך להגיע למחיר סופי נמוך יותר. 
ויש גם שרואים בכך השקעה פיננסית, ומעוניינים לקנות לכאורה במחיר זול לכאורה, לעשות "סיבוב" על קונה בעתיד. 
אך יש סיבות חשובות ומשמעותיות שבגללן כדאיי  להיזהר מאוד, ולהתייעץ עם עו"ד ותיק המומחה בתחום הנדל"ן או עם כל אדם המומחה בתחום, וזאת בגלל בעיות רבות העלולות לצוץ בתהליך שבין הרשמה לקבוצת רכישה, לבין קבלת "מפתחות הדירה" בפועל.
כשאדם חותם חוזה מול קבלן רשום לאחר שהקבלן רכש כבר את הקרקע ויש לו היתר בנייה מוכן, הוא יודע בדיוק מה הוא מקבל. מפרט טכני ברור, מחיר איקס, ותאריך כניסה עם התחייבות, וכן ערבויות על כל שקל שהוא משלם. כמובן עפ"י "חוק מכר" (חוק שמחייב בנק מלווה לפרויקט, ויש אחריות על הכסף).

קבוצת רכישה כשמה כן היא. קבוצת אנשים שמתאחדים יחד כדי להשיג דירות מגורים.להלן הבעיות שעלולות לצוץ:
 1. אין ליווי ופיקוח על האנשים שמנהלים את קבוצת הרכישה. ברוב המקרים החלטות תוך כדי התהליך מוחלטות לבד, וללא התחשבות בדעת כל החברים הרשומים.

2. אין שקיפות מלאה על ההוצאות של הדוחות הכספיים. דבר המהווה סיכון כספי לנרשמים.

3. הנרשמים לא באמת יודעים מי מנהל את ההחלטות. אוליי העו"ד? אוליי זה שמנהל את הרישום? ואוליי בכלל מאחורי הכל עומדת איזה עמותה נסתרת?
4. חלוקת הוצאות לא סבירה לעתים. ייתכן פערים לא הגיוניים בין דירות קטנות לגדולות.
5. נדרשים לעתים לשלם לפני שהתחיל פיתוח בקרקע, וללא סיבה הגיונית.
6. בעיות קשות עם לוחות זמנים. לפעמים אחרי זכייה בקרקע, יש זמן ארוך מידיי עד שדברים זזים.
7. לעתיםנעשים  חוזים לא נכונים עם קבלני ביצוע, וכסף רב הולך לאיבוד.
8. והכי חשוב: כל עלייה במחיר הסופי, הנרשמים ישלמו אותה מכיסם, משום שזה התארגנות של שותפים. (מה שקורה ברוב המקרים). בהרשמה מבטיחים מחיר נמוך ביותר, ובסוף הוא צומח לממדים מבהילים.
9. כאשר באמצע התהליך כמה חברים רוצים לצאת מההתקשרות, זה יכול לעשות צרות (בעיקר עם החוזה לא כתוב נכון וטוב)
10. מאידך, הנרשם ברוב המקרים לא מודע לסעיפים הרבים שבהם מחתימים אותו. כך יוצא שהוא כבול לקבוצה, גם עם המחיר עלה תוך כדי התהליך בעשרות אחוזים.

מטרת הנכתב כאן אינו לשלול קנייה דרך קבוצת רכישה. ישנם ככה"נ קבוצות אחראיות  ומלוות ע"י עו"ד מהשורה הראשונה.אבל כן חשוב ביותר לבדוק היטב כל הצעה מפתה בשבע עיניים, ולדרוש ולבדוק היטב עם גורמים המבינים בתחום. ולכן אם אתם רואים מודעה יפה על כל עץ רענן, של דירות במחיר מדהים, תבררו היטב במה מדובר שלא תהיו מהצועקים על העבר.
בנוסף, כבר עלה הנושא של העלאת והפקעת מחירי הקרקע של קבוצות הרכישה שצצות כמו פטריות אחרי הגשם, והם מפקיעות מחירים אך ורק כדי לזכות במגרשים. דבר היוצר העלאת מחירים לא מוצדקת  המרחיקה עוד יותר את הסיכוי למחירים שפויים בעירנו.

2 תגובות:

  1. אנונימי2.1.2014, 10:30

    איפה אחריות נבחרי הציבור בכל הסיפור הזה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי3.1.2014, 10:43

      הם עסוקים בלדאוג למקורבים.

      מחק