יום ראשון, 31 באוגוסט 2014

תחקיר ביתר בתנופה: מה תקוע במחלקת מהנדס העיר? (2)




ביתר בתנופה יוצא בתחקיר עומק נוסף ואמיתי, ללא כחל וסרק בנעשה לפני ולפנים בתוך מחלקת המהנדס, והסיבה האמיתית מדוע מאות תיקים תקועים במחלקה – ואין להם מענה.


את הנתונים הבאים הבאנו לאחר תחקיר יסודי עם עובדת לשעבר, חברי עירייה, קבלן וותיק בעיר, ומשרד אדריכליות מהמנוסים הקיימים בעיר.

בנוסף לשורת המחדלים המתמשכים וחוסר האיכפתיות שבניהולו של יו"ר הוועדה מר מאיר רובינשטיין ראש העיר, מהבחירות הבעיות הלכו והעצימו. והנה לפניכם שורת אירועים שהובילו את המחלקה לאן שהגיעה:

1. נוהל אסור עפ"י חוק – העדפת תיקים על פני תיקים אחרים.
עד הבחירות האחרונות, תושב א' קיבל היתר בנייה תוך חודש ימים כשהוא עליז ושמח. ואילו תושב ב' המתין שנה וחצי. מה ההבדל?
תושב א' ניגש לקומה ג' ישירות, ומשם התיק קיבל זירוז לראש הרשימה. יש סיבה ככה"נ מדוע מעדיפים לזרז לו את התיק. הגיעו הדברים לידי כך שכבר עברה שמועה במסדרונות העירייה שבקומה ג' כבר מצטבר תור בפני עצמו.
ואילו תושב ב' התמים והישר, חיכה עד בוש.
ואם ישאל הקורא מניין לנו עד כדי כך? עד כדי כך מזלזלים בניהול תקין, עד שלא מתביישים לעשות זאת בריש גלי כמעט. תושב שיעיין בתיקים מסויימים של "סלבריטאים" שחפצים ביקרם יראה אי אלו הערות מוזרות בכתב יד, שצורפו לתיק כגון: "נא לאשר את הבקשה כמות שהיא" כלומר: יש סיבה מיוחדת שיש לקבל את הבקשה למרות שהיא לא-כל-כך מסתדרת עם התב"ע.


2. יש צורך לקצץ? שיקצצו במחלקת התרי בנייה!
הגיע חשב מלווה לעיר. החליט הדיקטטור שכדי להראות לו "תכנית הבראה", צריך לקצץ. איפה נקצץ? בפקידות הרבות של לשכת ראש העיר? לא. מקצצים במחלקה הכי חשובה בעיר – במחלקת התרי בנייה. המזכירות שם גם כך קורסות מעומס עבודה, התיקים נערמים, צריך להחזיק ראש איפה עומד כל תיק בסבב הבלתי אפשרי בין העובדים של תנאי סף, לגליון דרישות, למחלקת פיקוח, למהנדס, להיתרים של מבני ציבור, לתשלום אגרות, לתור לוועדה. ולכל הבלאגן הזה, חייבים קיצוץ בפקידות! אבסורד של ממש.

הגיע יוסי שטרית, קיבל את המחלקה לידיו והחל לעשות סדר. קודם כל חסל סדר פרוטקציות. נגמר! תיקים יטופלו בהתאם לכח האדם, בלי שטיקים בלי טריקים. מנדלוביץ' (שמות בדויים) מגבעה ב' לא יקבל עדיפות על אוחנה מגבעה א', למרות שמנדלוביץ' גם עזר מאוד בבחירות, וגם השתדל בכל כוחו בקומה ג'. 

רובינשטיין זיהה בעיה. הרי צינור מרכזי בטובות הנאה נחסם. חמתו בערה בו והוא עם כמה שותפים, הכין "סיכול ממוקד" ליוסי שטרית. בהזדמנות זו, הוא גם יבוא איתו חשבון על ההימנעות שלו בגזירות הארנונה על התושבים והמסחר.

רובינשטיין קרא "ליועץ היושב ראשונה במלכות", והלה הכין קמפיין  שקרי שכאילו כל החוליים של מחלקת ההיתרים היא באשמת יוסי שטרית, שכאמור הוא בקושי שנה בתפקיד ללא משכורת, ומנסה ככל לאל ידו קצת לעשות סדר, ללחום את מלחמת האזרח הישר, ולסדר את המחלקה.

רובינשטיין – כרונולוגיה של הטלות אשמה
מי שקצת ינסה לזכור מה עברו תושבי ביתר בשנה האחרונה, יראה דפוס פעולה קבוע: הטלת אשמה על כל מי שזז בסביבה. דוגמאות? למכביר:

1.  גירעון של 60 מליון? פולק אשם בהכל. פינדרוס אשם ב7 מליון. איזורי תעשייה ריקים גם אשמים. "קמפיין ההנחות" גם אשם.
2.  תושב נפצע? "יש להזכיר לתושבי ביתר על האיסור להכנס לחוסאן". או הברקה אחרת: "יש להחרים את תושבי חוסאן".
3.  צהרונים? פירון אשם
4.  מקווה במוצפי? העסקנים אשמים, זה לא התפקיד של העירייה בכלל. ועוד פנינים מפנינים שונים ומשונים. העיקר לא עשייה, העיקר חוסר מעש.

פעם היה ראש ממשלה יצחק שמיר. כדי לחשק את אויבו המר שמעון פרס, הוא הפיל עליו את תיק האוצר, כשהכלכלה היתה במצב גרוע. התרגיל היה פשוט: תן לו משימה בלתי אפשרית, כדי שיכשל בה. לבסוף פרס הצליח במשימה והרים את הכלכלה.
הנמשל: רובינשטיין הביא לשטרית את התיק הבעייתי ביותר. במקום להוסיף לו תקנים, הוא קיצץ לו בהם, אחר כך שיגידו ששטרית אשם. בנוסף הכינו יועציו קמפיין שקרי כדי להסית את הציבור נגד שטרית.

אולי דווקא מכך שטרית ייבנה, והוא יהיה מועמד אלטרנטיבי ראוי לראשות העיר, כאחד שאיכפת לו מחוק וסדר, ואיכפת לו מכלל התושבים.

תגובה 1:

  1. אנונימי1.9.2014, 14:22

    שיטרית הרס את העיר לא פחות מרובינשטיין. על מה אצתם מדברים?

    השבמחק